Purito - príbeh pokračuje
13.Apr.2021 Zaradené vo: Moje modely
PURITO - príbeh pokračuje. Určite viac času venujem stavbe ako samotnému lietaniu. To je fakt. Pôvodne bol plán na zimu postaviť ELI-nu a zostatok času venovať už minulý rok pozastavenému JET -u.
Ale medzitým som objavil novú konštrukciu RES -ka Purito od Pána modelára Seppa Schweigera. A tomu sa nedalo odolať. Veď posúďte so mnou - frézované diely, veľká plocha krídiel, veľmi kvalitný vyberaný materiál, skutočne premyslená konštrukcia, prípravky pre zaručenie presnosti k tomu. Jediné mínus, (ale ten robia vlastne len naši konštruktéri) je absencia plánu. Teda okrem výškovky a smerovky.To ale nahrádza detailný popis vrátane obrázkov, a odkazy na natočené videá niektorých krokov stavby. Na dieloch po frézovaní samozrejme ostávajú otrepy, takže ich treba odstrániť čo zaberie čas, ale výslekdok oproti spáleným laserom je neporovnateľný. A Sepp skutočne frézovať vie! Všetko do seba presne zapadá, výborne navrhnuté prípravky prácu urýchlili aj spresnili. Vždy začínam trupom, potom kormidlá a záver patrí krídlam. Opäť tu ale od začiatku bola tá veľká neznáma ako dopadne výsledná hmotnosť, koľko bude treba dovažovať. A tak to bol úzkostlivý boj s každou aj desatinou gramu. Ale hmotnosti jednotlivých dielov nasvedčovali tomu, že to bude asi dobré. Pre presné zlepenie prednej časti trupu, trubky a chvostových plôch sú navrhnuté prípravky do ktorých sa vloží trubka, v zadnej časti trubky sú už presne predvrtané ovory pre uhlíkové tyčky na ktroré sa nalepí gondola pod výškovku a smerovku. Detaily sú zrejmé z foto. Konštrukcia krídla je založená na uhlíkových nosníkoch na ktoré sa nasúvajú rebrá a polrebrá, pre dosiahnutie presnosti hlavne v prednej časti ich je skutočne hodne - takmer 150! Pre ich presné usadenie je k dispozícii podložka s otvormi do ktorých sa rebrá vložia a potom pre ustavenie dva identické hrebene, ktoré sa nasúvajú z vrchu. Práca je to "piplavá" ale aj tak som si to užil. Pretože výsledok je krásna konštrukcia s presnými rozmermi. Detail - všimnite si ako sa dá presne dosiahnuť uhol krajných rebier - na podložke sú tri uholníky. To doteraz nikoho nenapadlo. Stredová časť krídla je rovná a upevňuje sa dvoma skrutkami na trup z vrchu. U Zellera som už dávnejšie kúpil štvorkolíkový konektor, ktorý sa teraz hodil. Trochu som mal obavu či sa trafím, pretože tam ide o presnosť na desatiny mm. Dobre to dopadlo, spodná časť v trupe má pružinové kontakty a v krídle sú oproti úzke plošky. Priznám sa moc som tomu neveril, ale stačí priskrutkovať krídlo a - hotovo vrátane spojenia ovládania serv. Trup rovnako ako aj ELI som obalil tenkým papierom, konečný povrch tvorí dvojzložkový PU lak. No a poťah je rovnako ako aj u ELI priehľadný s farebnými doplnkami. Prečo sa nepochváliť tak krásnou konštrukciou, však. Posúďte. Elektroinštalácia je už u mňa štandartná - servá v trupe KST X06, na spojlery som použil Dymondy D47 a to len preto, že ich navrhol autor aj uchytenie bolo robené na ne. Príjmač Futaba R3004SB, aku FLITE ZONE 600 7,4 V. Magnetický vypínač Pico Switch rovnako ako u ELI. Tiahla ku kormidlám sú uhlíkové 0,8 mm vedené vo veľmi ľahkých priesvitných púzdrach. Spojky uší sú pôvodne GFK 6 mm, tie som nahradil CFK rúrkou a do otvoru som zasunul oceľovú strunu. Tým som ušetril 3,8 g. Oproti originálu som pre upevnenie použil magnety 8 a 6 mm - hmotnosť ca 3,5 g. Pohodlné, rýchle a dúfam, že aj dostatočne pevné. Magnet som použil aj na uchytenie kabíny vzadu. Aby som nezabudol, sľúbil som, že dám vedieť ako sa mi osvedčilo nové sekundové lepidlo o ktorom som pred časom písal. Veľmi dobre, na krídla som minul všetko - riedke a s tenkým dhým nadstavcom som všade dostal toľko koľko bolo treba. Nezapácha, nerobí biele mapy a lepí výborne. Doporučujem! A ako to dopadlo s hmotnosťou? Kompletne zostavené váži 402 g. (krídlo 251 g) Ale. Pre ťažisko 77 mm od nábežky som musel dovážiť 31,8 g. Škoda, ale neviem kde by som dokázal v zadnej časti ušetriť. K dispozícii je obrazová galéria samozrejme.
Lietko je pripravené na zálet, ak pominie táto "zvieracia" zima idem na to.
Lietko je pripravené na zálet, ak pominie táto "zvieracia" zima idem na to.